Inzet communicatie

Belangrijk onderdeel van de crisisbeheersing was en is de ook in deze fase de communicatie. Dat heeft veel extra aandacht gevraagd. In de eerste periode van dit jaar lag de nadruk vooral op de maatregelen om het coronavirus onder controle te krijgen, daarna is met name het testen en vaccineren aandachtspunt geweest. Snelle en consistente informatievoorziening aan alle inwoners is belangrijk, maar ook campagnes om gedrag te beïnvloeden.

Voor de informatievoorziening is de focus meer op berichtgeving via de gemeentelijke (social) media komen te liggen. Daarbij is veelal aangesloten bij de communicatie die vanuit de rijksoverheid werd gedaan. Verder zijn er richting specifieke doelgroepen (winkeliers, ondernemers, horeca, sportverenigingen) of over specifieke activiteiten (testbus, adviesgesprekken ondernemers) gerichte communicatie-acties uitgevoerd. In het huis-aan-huis-magazine DiemenInfo is uitgebreid aandacht besteed aan corona-gerelateerde thema's als onderwijs, zorg voor elkaar, jongeren, digitale participatie, gezondheid en eenzaamheid.

Een aantal gedragscampagnes van de rijksoverheid of van de GGD zijn doorgezet in de eigen digitale kanalen en in mindere mate via de lokale media. Dat ging om de oproep om te testen en om het bevorderen van vaccinatie, maar ook om een campagne voor Veilig Thuis of tegen malafide financiers.

In regionaal verband is er een onderzoek onder inwoners gedaan naar de ervaringen van inwoners met coronacommunicatie. In het algemeen werd de communicatie van de regiogemeenten als gewenst en gewaardeerd beschouwd. De bereiks- en waarderingscijfers voor Diemen zijn de hoogste van de regio. De Diemense communicatie wordt als belangrijk, informatief en geloofwaardig beschouwd. Respondenten herkennen de boodschap dat het belangrijk is om er voor familie, vrienden en buren te zijn en om lokale ondernemers te ondersteunen.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf